Opinaika.fi
Opinaika.fi
Nina
Opinaika.fi on oululaisen Alfasoft Oy:n kehittämä sähköinen
oppimateriaalialusta. Se on lähtöisin Oulun normaalikoulun lukion opiskelijoiden
1980-luvun lopulla koodaamasta englannin kurssista, jolla he rahoittivat
englannin kurssin opintomatkan Lontooseen. Ideoiden pohjalta neljä projektiin
osallistunutta henkilöä perusti myöhemmin Alfasoft Oy:n, jonka oppiaineperhe on
laajentunut kattamaan peruskoulun oppiaineet. Useissa aineissa materiaaleja on
myös lukion puolelle, ja ammattikouluunkin soveltuvia kursseja materiaaleista
löytyy. Ohjelma on maksullinen, mutta oppilaitoksille voi pyytää ilmaisia
tutustumistunnuksia verkkolomakkeella http://opinaika.fi/s.cfm?s=54
Suomi toisena kielenä -paketista löytyy harjoitustehtäviä
kuudesta eri aihepiiristä: 1. Aakkoset ja äänteet, 2. Sanaluokat, 3. Nominien
taivutus, 4. Lauserakenteet, 5. Kielenhuolto ja 6. Sanojen merkitys. Osa
harjoituksista on samoja kuin Äidinkieli ja kirjallisuus -osiossa. Tehtäviä on
ilmoitettu yksittäin laskettuna olevan yli 15 000. Muistakin aineista
suomenopetukseen voi löytää myös materiaalia, esimerkiksi yhteiskuntaoppi,
historia ja ympäristöoppi sisältävät hyviä tehtäviä. Harjoituksissa on mm. monivalinta- ja täyttötehtäviä. Oikeat
vastaukset on myös äänitetty, ja opiskelija kuulee oikean vastauksen
ääniraidalta.
Opettajalle ohjelma kerää raporttia, josta näkee, montako
tehtävää opiskelija on tehnyt, montako kertaa hän on yrittänyt samaa tehtävää
ja tehtävästä saadut pisteet. Maksimipisteet ovat 100 p. tehtävästä, joten
siitä on helppo myös muodostaa arvosana, jos käyttää tehtäviä kokeena. Olen käyttänyt
opinaikaa äidinkielen opetuksessa, ja se on hyvä tehtäväpankki eritasoisille
opiskelijoille. Erityisesti siinä on positiivista se, että tehtäviä voi tehdä
mobiilisti missä vain, eivätkä tehtävämonisteet katoa matkan varrella.
Opiskelijoita motivoi työskennellä paremmin, kun heille avaa pisteytyksen
kertymisen ja raportin rakenteen. Kun he tietävät, että opettaja näkee, onko
kaikki vastaukset poimittu apunäytöltä vai tehty itse, niin ”lunttaamiselta”
katoaa pohja, kun siitä ei ole mitään hyötyä. Lisäksi tehtävämäärä mahdollistaa
eriyttämisen ylöspäin.
Nina
Tämänkaltainen sähköinen oppimisalusta on mielestäni erityisen hyvä silloin, jos opiskelijalla on niin lyhyt kurssi, ettei siihen kannata ostaa kallista oppikirjaa tai -kirjoja. Sähköiset tehtävät ovat hyviä niille, joilla on haasteita pitää kirjat, vihkot ja monisteet yhdessä kasassa ja aina mukana.
VastaaPoistaSähköisen oppimisalustan huono puoli on se, ettei siitä jää opiskelijoille myöhempää käyttöä varten mitään materiaalia, jos he haluaisivat esim. tarkistaa jonkin kauan sitten käsitellyn kielioppiasian tai muun tiedon.
Hyvää Opinajassa on se, että sovelluksessa on tukipalvelu ja he vastaavat käyttäjien kyselyihin sekä korjaavat tarvittaessa tehtävissä olevia epäkohtia.
Milka
Kätevää tällaisissa sähköisissä oppikirjoissa on paitsi se, että ne kulkevat aina mukana, myös se, että muidenkin aineiden oppimateriaalit ovat samaan aikaan saatavilla. Kuten Nina kirjoittaakin, Opinajan avulla S2-opetuksessa voi helposti hyödyntää muidenkin aineiden materiaaleja, mikä sekä monipuolistaa yhden aineen opetusta että tuo eri oppiaineita lähemmäs toisiaan.
VastaaPoistaToistaiseksi Opinajassa näyttää kuitenkin olevan varsinaista S2-oppimateriaalia melko vähän. Ainakaan vielä Opinaikaa ei siis voisi käyttää S2-opetuksessa pääasiallisena oppimateriaalina vaan rinnalle tarvitaan paljon muutakin materiaalia.