KAHOOT

Kahoot on työkalu, jolla voi luoda erilaisia tietokilpailuja, järjestää äänestyksiä tai luoda keskusteluja. Erityisen suosittuja opetuksessa ovat kokemusteni mukaan olleet erilaiset tietokilpailut.
Kahoot tarjoaa neljä erilaista mallia

Käytännössä Kahoot toimii niin, että opettaja kirjautuu Kahootin käyttäjäksi osoitteessa http://getkahoot.com. Kirjautuminen on ilmaista. Opettaja tekee oman Kahoot-kyselynsä klikkaamalla Create-painiketta etusivun oikeasta yläkulmasta tai vaihtoehtoisesti valitsee valmiin Kahootin. Valmiiden Kahoot-kyselyiden etsimiseen voi käyttää hakua, joka löytyy etusivulta. Uusi Kahoot-peli laaditaan kysymys kerrallaan: jokaiseen kysymykseen Kahoot pyytää neljä vastausvaihtoehtoa, joista laatija klikkaa yhden oikeaksi vaihtoehdoksi. Vaihtoehtojen määrää voi myös vähentää, mikä on tarpellista esimerkiksi silloin, jos haluaa kysyä oikein/väärin-kysymyksiä.

Kun opettaja haluaa aloittaa pelin, hän klikkaa pelin käyntiin, jolloin koneelle tulee näkyviin pelin PIN-koodi. Oppilaat osallistuvat peliin älylaitteella tai tietokoneella. Oppilaat pääsevät peliin mukaan osoitteessa http://www.kahoot.it syöttämällä opettajan tietokoneella (ja valkotaululla) näkyvän Kahootin pin-koodin ja keksityn nimimerkkinsä. Oppilailta ei vaadita kirjautumista. Sitä mukaa, kun oppilaat pääsevät peliin mukaan, heidän nimensä ilmestyvät opettajan koneelle (ja valkotaululle). Kun kaikkien oppilaiden nimimerkit näkyvät taululla, opettaja painaa pelin käyntiin. Jokaisessa kysymyksessä on opettajan määrittelemä vastausaika. Oikeasta vastauksesta ja nopeudesta saa pisteitä. 

Kahoot on ollut jo jonkin aikaa suosittu opetuskäytössä: sillä on helppo tuoda opetukseen pelillisyyttä. Kahoot toimii hyvin myös kielenopetuksessa: Kahootissa on esimerkiksi monia valmiita kielenopetukseen liittyviä tietokilpailuja. Näitä löytyy esimerkiksi hakusanalla s2. Kahootin avulla opetukseen voi tuoda kaivattua vaihtelua. Mielestäni Kahoot on ollut kaikin puolin toimiva ja sitä voi hyödyntää kaikenikäisten opetuksessa. Kahootin käyttöön löytyy myös Googlen avulla monia selkeitä käyttöoppaita. Yksityiskohtaiset ohjeet löytyvät esimerkiksi täältä.

Hakusanalla s2 löytyviä tietokilpailuja



Iida




Kommentit

  1. Olen käyttänyt Kahootia opetuksessa jo jonkin aikaa, ja se on myös aikuisten opiskelijoiden keskuudessa erittäin suosittu. Uskon Kahootin suosioni perustuvan sen yksinkertaiseen tapaan luoda oppitunnille pelillisyyttä. Kahoot on hyvin monipuolinen ja siitä saakin tehtyä esimerkiksi s2-opetukseen kaikenlaisia tehtäviä aina sanastosta vaikkapa verbintaivutukseen tai rektioihin (ja kuten totesit, valmiita pelejäkin on todella paljon). Olen käyttänyt itse Kahootia esimerkiksi kertaustehtävänä ennen koetta, koska pelillisyyden ansiosta opiskelijat jaksavat usein käydä Kahootin varjolla läpi paljonkin kerrattavia asioita. Olen enimmäkseen käyttänyt Kahootin Quiz-toimintoa, mutta pari kertaa myös Jumble-versiota aakkosjärjestyksen harjoitteluun.

    Jos kaipaa Kahootin kaltaista, mutta vaihtelun vuoksi vähän monipuolisempaa sovellusta opetusta pelillistämään, kannattaa tutustua myös Quizizziin, jota esittelen täällä: http://kielenopetussovellukset.blogspot.com/2018/12/quizizz.html

    VastaaPoista
  2. Kahoot on minulle tuttu S2-opetuksesta. Opiskelijat innostuvat lähes aina Kahootilla visailusta, ja tietovisa tuo sopivaa vaihtelua tunnin kulkuun, kuten Iidakin totesi. Visojen tekeminen on myös helppoa, mutta koska ohjelmassa ei ole valmiita kuvia, visojen tekemiseen saa kulutettua paljon aikaa sopivia kuvia etsiessä (tätä ongelmaa ei ole esim. Quizletissa, jossa kuvia on valmiina). Kahootissa hyvää on myös se, että toisten opettajien tekemiä visoja on paljon saatavilla.

    Kahootin toiminnoista olen aiemmin käyttänyt vain Quizia, mutta testasin lyhyesti myös kolme muuta toimintoa. Jumble-toiminnolla peliin saa lisää haastetta, kun vastaukset pitää asettaa oikeaan järjestykseen. Discussion- ja Survey-toiminnot ovat keskenään melko samanlaisia, ja niitä voi käyttää esimerkiksi äänestämiseen.

    VastaaPoista
  3. Kahoot on loistava apuväline S2-opetuksessa sanojen ja kieliopin kertaukseen ja testaukseen, mutta suosittelen sitä myös uuden asian opetuksessa: Opiskelijat voivat Kahootissa ensin arvata, miten esim. imperfektimuoto jollain verbillä olisi ja oikean vastausten jälkeen opettaja voi selittää säännön. Näin voi esittää kiinnostavalla tavalla esim. imperfektimuotojen eri vokaalien muutokset. Perinteisestihän ensin opetetaan sääntö ja sen jälkeen annetaan esimerkki. Mielestäni opiskelija sisäistää säännön paremmin, jos hän ensin itse miettii oikeaa muotoa ja kuulee säännön vasta sen jälkeen. On ihanaa nähdä, kuinka aikuisopiskelijatkin innostuvat heti, kun aloitetaan Kahoot. Luokka aina ihan kihisee jännityksestä! Tosin kerran opetin vieraalle ryhmälle yhteiskuntaan liittyvää tietoutta ja lopuksi testasimme opitun Kahootilla, mutta yhden aikuisopiskelijan puhelin oli niin vanha, ettei sillä voinut pelata. Hän oli tosi nolona. Älä siis pidä itsestäänselvänä, että kaikilla on älypuhelin!

    VastaaPoista
  4. Myös minulle Kahoot on tuttu opetuksessa. Se on tosiaan ollut jo jonkin aikaa käytössä, mutta niinpä vaan kaikenikäiset opiskelijat jaksavat innostua siitä yhä uudelleen! Opettajalle Kahoot on helppokäyttöinen, ja koska se on tuttu myös opiskelijoille, se on nopea polkaista käyntiin tunnilla kuin tunnilla.

    Viimeksi käytin Kahootia yhteiskuntatiedon ja -taidon opettamiseen. Opetin suomalaisesta koulutusjärjestelmästä, minkä jälkeen kertasimme asioita Kahootin avulla. Hyvin tuntuivat asiat jääneen mieleen. Tosin seuraavassa kysymyksessä lähes kaikki olivat valinneet c:n!

    Näyttötutkintojärjestelmässa
    a) aikuinen voi näyttää, että hän osaa ammatin
    b) voi saada todistuksen
    c) opiskellaan näyttelijän ammatti.

    Vika ei ollut Kahootissa, vaan olin selvästi laatinut liian vaikean kysymyksen.

    VastaaPoista
  5. Testasin Kahootia, ja siellä on tosiaan helppo tehdä kyselyjä. Kysymysten ja muiden ominaisuuksien muokkaaminenkin onnistuu myöhemmin, jos huomaa pelatessa, että jokin kysymys ei ole muotoiltu selkeästi. Kahootilla saa hyviä kertaustehtäviä tai bonustehtäviä väsähtäneen oppilasryhmän aktivoimiseen. Aiemmassa kommentissa mainittiin, että kaikilla ei välttämättä ole älypuhelinta, jolla voisi pelata. Aiheellinen muistutus!

    Milka

    VastaaPoista
  6. Kahoot on kokemukseni mukaan jo varsin tuttu etenkin nuoremmille opiskelijoille. Toisaalta se on hyvä, sillä tuttua sovellusta käytettäessä itse sovellukseen tutustumiseen ei mene aikaa. Mutta toisaalta hyvin paljon käytetty sovellus voi lopulta alkaa kyllästyttää, ja vaihtelu myös peleissä on toisinaan tervetullutta.

    Yleisesti ottaen Kahoot-visat ovat mielestäni hauskoja. Muutaman kerran olen kuitenkin itse opiskelijan roolissa osallistunut sellaisiin peleihin, joissa vastausaika on ollut niin lyhyt, että se on kulunut pelkästään kysymyksen lukemiseen ja ymmärtämiseen. Annetussa ajassa ei ole enää ehtinyt vastata itse kysymyksiin, mikä on ollut turhauttavaa. Visat itsessään siis ovat hyviä piristämään oppituntia ja aktivoimaan opiskelijoita, mutta tällaiset nopeuspelit voivat aiheuttaa myös turhautumisen kokemuksia.

    VastaaPoista
  7. Kahoot on nykyään niin sanotusti "arkipäivää" opetuksessa, ja lähes jokainen opettaja ja oppilas tietää tämän kyseisen sovelluksen. Kahoot on helppokäyttöinen ja koodi on helppo jakaa oppilaille. Sijaiselle tämä on myös oiva tapa tunneilla pidettäväksi aktiviteetiksi jos esimerkiksi ohjeita ei ole annettu.

    Kahootin huono puoli on se, että kysymyksissä on aina aikaraja ja nopeus lisää pisteitä. Tämä ei ole hirveän hyvä piirre välttämättä oppilaille, jotka lamaantuvat tällaisesta kilpailemisesta. Toki kilpailukin on tärkeä oppimisen muoto, mutta olisi hyvä jos kysymykset saisi joskus myös ilman aikaa niin, että olisi tärkeämpää saada oikea vastaus kuin kilpailla nopeudella. Mutta muuten Kahoot on minusta simppeli ja hyvä motivaattori oppimiseen!

    VastaaPoista
  8. Kahoot on varmasti monelle tuttu. Olen Vilman kanssa samaa mieltä: minuakin huolettaa liiallinen kilpailuhenkisyys. Kellon tikittäessä voi myös tulla pakokauhu. Kahoot saattaa myös antaa oppilaille sellaisen mielikuvan, että nyt vain leikitään, eikä opiskella oikeasti.

    Sovelluksessa on kuitenkin myös monia hyviä puolia. Se on värikäs, mielenkiintoinen ja hauska. Musiikit ovat hyviä, mutta ne saa onneksi myös pois. Nyt, syksyllä 2020, Kahootissa on myös ilmaisia kuvia. Niitä ei kuitenkaan ole kamalan paljon.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit