X-breikki
X-breikki on kehitetty osana Liikkuva
koulu -hanketta. Se suunniteltiin alun perin 5.–9. luokkalaisille, mutta se sopii
kaiken ikäisille – myös aikuisille! X-breikki yhdistää taukojumpan, pelin ja opettajan
valitseman opetussisällön.
Käytännössä X-breikki on PowerPoint-esitys. Siinä on lyhyitä kysymyksiä, joihin vastataan tietyllä liikkeellä. Opettaja siis keksii kysymykset ja valitsee liikkeet. Valmis X-breikkipohja, jossa on mm. valmiit piirrokset liikkeistä, on saatavilla täältä. Lataa vain pohja Dropboxin kautta omalle koneellesi, muokkaa PowerPointilla ja käytä opetusryhmässäsi. Kannattaa myös tallentaa valmis X-breikki pdf-muodossa ja jakaa se SlideSharessa, jotta se on muidenkin käytettävissä.
Esimerkki väriaiheisesta X-breikistä. Lyhyet kysymykset ja vastausvaihtoehdot toimivat parhaiten. |
Piirroskuvia erilaisista liikkeistä on paljon. Niitä voi muokata ja lisätä esim. kuvatekstejä. |
X-breikin tekeminen on helppoa ja
nopeaa, ja muiden tekemiä breikkejä tosiaan löytyy SlideSharesta. X-breikin
avulla voi esim. kerrata opittua ja se sopii niin kielen kuin kulttuurinkin
aiheisiin.
Tein kokeeksi oman X-breikin, jossa kerrataan värejä
suomeksi. Valitettavasti SlideShare ei toiminut ihan odotusten mukaan, joten lisään linkin esitykseen myöhemmin, jos saan sen ladattua. Esimerkiksi myös tätä eläinaiheista X-breikkiä voisi
mielestäni hyvin käyttää S2-opetuksessa. Tässä X-breikissä taas voi testata maan- ja Oulun seudun tuntemusta.
Lopuksi vielä pari linkkiä.
- X-breikki-ryhmä Facebookissa, mm. linkkejä valmiisiin breikkeihin ja X-breikkiautomaatti, jolla breikin voi tehdä Excelin kautta ilman, että joutuu itse muokkaamaan dioja.
- Matleena Laakson blogikirjoitus X-breikistä. (Huom. blogissa on myös paljon muuta asiaa digiopetuksesta!)
Olen kokeillut vastaavaa, kun törmäsin Toiminnallinen kielioppi -menetelmään. Silloin tein samanlaisia tehtäviä mutta ilman Slidesharea. Minulla oli vain tulostettu lappu kädessä. Siinä oli lista sanoja, ja tehtävätyyppi oli esimerkiksi oikein tai väärin. Opiskelijat saattoivat olla esimerkiksi rivissä, ja jos sana oli oikein, astuttiin oikealle, jos väärin, vasemmalle. Tämä on kiva tapa! Jos tehtävät vie Slideshareen, voi helpommin vaihdella vastaustyyppejä ja opiskelijat myös näkevät sanat pelkän kuulemisen sijaan.
VastaaPoistaLoistava sovellus esim. aamupäivään tai viimeisille tunneille, jos oppilaat näyttävät väsyneiltä. Jos opettaja tekee varastoon muutamia perussanaston kertaukseen sopivia tehtäviä, niitä voi käyttää aina tarpeen tullen. Yhden tehtävän tekeminen ei vie tunnista paljon aikaa, mutta sen avulla voi hyvin kerrata ja saada luokkaan vähän liikettä. Alussa kannattaa käyttää yksinkertaisia ja vain muutamaa liikettä, että oppilas ei tunne tipahtavansa kyydistä. Osa keskittyy niin liikkeen miettimiseen, että oikeaa vastausta ei ehdi ajatellakaan. Harjoituksesta tulee hauskaa, kun oppilaat osaavat liikkeet ja harjoituksen kulun. Tämän jälkeen harjoitusta voi alkaa soveltaa monin tavoin, esim. yksi opiskelija tulee eteen ja sanoo väittämän, muut juoksevat vasempaan seinään, jos väittämä on väärin tai oikeaan, jos oikein.
VastaaPoistaIhastuin kertaheitolla X-breikki -sovellukseen, kun testasimme sitä tunnilla! Tämän sovelluksen ehdoton plussapuoli on sama kuin Seppo-sovelluksenkin: se pistää opiskelijat liikkeelle näinä liiallisen istumisen aikoina. Olen kuitenkin Anun kanssa samaa mieltä siitä, että aluksi kannattaa käyttää yksinkertaisia liikkeitä, etteivät ne vie pontta varsinaisen asian ymmärtämiseltä.
VastaaPoistaAjattelisin X-breikin soveltuvan parhaiten alkeistason opetukseen ja nimenomaan lapsille, kuten se alun perin on suunniteltu. Kyllä sitä voisi käyttää myös aikuisopetuksessa, mutta ehkä nimenomaan S2-puolella. Yliopiston viestinnän opetuksessa saattaisivat opiskelijoiden kulmakarvat vähän kohahdella - ehkä täytyy kokeilla joskus?
X-breikki käy hyvin istumistyön keskeyttämiseen. Lapsilla ja nuorille voi laatia vauhdikkaankin liikuntahetken, aikuiset suosinevat pienempää spektaakkelia. Ohjelman hyvä ominaisuus on se, että sisällön voi laatia itse kuin myös sen, millaisia liikuntaliikkeitä teettää opiskelijoilla. Opettajan on hyvä näyttää itse alussa esimerkkiä, jotta opiskelijat ymmärtävät, millaisesta harjoituksesta on kyse ja rohkenevat osallistua breikkihetkeen. Kuten jo muissa kommenteissa on mainittu, yksinkertaiset liikkeet ovat parempia kuin monimutkaiset. Itse liikkeen suorittamiseen voi kulua enemmän pohdinta-aikaa kuin itse kysymyksen sisällön miettimiseen. Kokeilin Power Point -esityksen tekemistä, ja se on loppujen lopuksi melko yksinkertaista, kun pääsi alkuun.
VastaaPoistaMilka
X-breikki oli hauska ja aktivoiva pelihetki. Liikuntahan tutkitusti parantaa oppimista, ja muutenkin liikunnan lisääminen koulussa istumisen lomaan on tervetullutta. Itse huomasin kuitenkin olevani harjoituksen kanssa vaikeuksissa, liikunnallisesti lahjaton kun koittaa sekä ajatella että liikkua samaan aikaan niin lopputuloksena on epämääräistä huitomista!
VastaaPoistaPowerPointin tekeminen ei ole kuitenkaan kovin vaikeaa, joten tätä voisi koittaa soveltaa amispoikien herättelyyn teoriatunneilla.
Minusta tämä sovellus kuulosti todella mielekkäältä ja kokeilinkin tuota eläinaiheista X-breikkiä! Tämä on hyvä sovellus varsinkin näinä aikoina, kun istuminen vaan koko ajan lisääntyy. Tällä hetkellä, kun ollaan oikeastaan vain etäopetuksessa, toimisi tämä kuitenkin hyvin! Minusta olisi hauska kokeilla tätä Zoomin välityksellä niin ehkä katseet eivät olisi ihan niin väsyneitä.
VastaaPoistaMinusta liikkeistä sai niin helppoja, että oppilas, jolla liikunnallisia lahjoja ei ole, pysyy kuitenkin mukana. En usko, että näin helpot liikkeet tuottaisivat ongelmaa. Menee ehdottomasti kyllä tämä sovellus testiin!