Socrative




Socrativen aloitusnäkymä kirjautuneena ollessa.


Socrative on ilmainen tietovisasovellus, joka sopii niin yksittäisten kysymysten tekemiseen kuin tietovisan pelaamiseen yksin tai joukkueittain. Opiskelijat voivat pelata Socrativea puhelimilla. Opettajan täytyy luoda Socrativeen omat tunnukset, mutta opiskelija pääsee kirjautumaan helposti huoneen koodilla samaan tapaan kuin esimerkiksi Kahootissa. Myös maksullinen versio on olemassa, ja sillä saa lisäominaisuuksia Socrativen käyttöön, mutta testaamani ilmaisversio toimi hyvin sellaisenaan.

Mielestäni Socrativessa hyvää on se, että opiskelijoiden ei tarvitse rekisteröityä erikseen, visojen tekeminen on melko nopeaa, kysymystyypeissä on vaihtelua (monivalintakysymys, avoin kysymys, oikein-väärin-kysymys) ja opettaja voi halutessaan tulostaa raportin tietovisan tuloksista. Raportissa näkyy kaikkien opiskelijoiden kaikki vastaukset, joten niistä voi saada tietoa siitä, mitä opiskeltavia asioita olisi hyvä vielä kerrata tunnilla. Lisäksi Socrativea voi käyttää palautteen keräämiseen ja äänestämiseen. Socrative onkin hyvä tapa aktivoida opiskelijoita tunnilla.



Tietovisan luominen, opettajan näkymä.



Socrativen käytettävyyttä haittaa kuitenkin se, että ohjevideoita ei ole kovin paljon saatavilla suomeksi, ja vaikka katsoin englanninkielisiä opasvideoita, vei sovellukseen perehtyminen melko kauan aikaa. Toisin kuin vaikkapa Quizletissä, Socrativessa ei voi etsiä toisten opettajien tekemiä valmiita tehtäviä, vaan visoja voi jakaa ainoastaan, jos saa toiselta opettajalta koodin tämän tekemään visaan.

Socrative toimii ehkäpä parhaiten siinä, jos opettaja haluaa oppitunnilla keskustella opiskelijoiden kanssa ja kysyä välillä heidän mielipiteitään tai tietovisakysymyksiä opetettavasta aiheesta. Silloin yksittäiset kysymykset ja niiden vastausten pohjalta äänestäminen toimivat hyvin. Testasimme kurssilla myös Socrativen joukkuepeliä, mutta se ei ole mielestäni yhtä hauska kuin Quizletissä, jossa joukkuepeli vaatii enemmän kommunikointia tiimin jäsenten kesken.

Sovellus löytyy osoitteesta https://www.socrative.com/

Mona

Kommentit

  1. Socrativen voi osittain nähdä vaihtoehtoisena sovelluksena Kahootille ja Quizletille. Kommentoidessani Quizlet-sovelluksesta tehtyä postausta, huomion jo muutamia Kahootin ja Quizletin välisiä eroja. Käyttökokemukseni perusteella en kokenut Socrativea niin helppokäyttöiseksi ja sujuvaksi kuin mainitsemiani vaihtoehtoisia sovelluksia. Kuten kirjoittajakin toteaa, ohjevideon jälkeenkin perehtyminen vaatii aika paljon aikaa. Itselleni tutustuminen jäi juuri tämän vuoksi hieman pintapuoliseksi. Toisaalta tutustumisen aikana huomasin usein vertailevani sovellusta Kahoot- ja Quizlet-sovelluksiin, jotka molemmat ovat minulle jo tuttuja. Tämä vaikutti siihen, että suhtauduin Socrativeen aika pitkälti vertailevasti. Toisaalta Socrative-sovellus tarjoaa myös sellaista sisältöä, mitä ainakaan Kahootissa ei ole. Se esimerkiksi mahdollistaa sähköisten kokeiden tekemisen, johon voi sisällyttää myös avoimia kysymyksiä. Löysin tätä koskevan tekstin seuraavalta sivustolta: http://www.porinvirtuaalikoulu.fi/2016/04/04/socrativen-toimivuus-kokeena-ylakoulussa/. Lisäksi sain sovellukseen käyttöön apua seuraavalta sivustolta: https://peda.net/poke/projektit/tvt-hanke/opetusteknologia/socrative. Sivustolla esitellään yksityiskohtaisesti, miten Socrativen käytössä voi edetä.

    VastaaPoista
  2. Kokeilin Socrativea opetuksessa (tosin äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa) ja se soveltui ihan hyvin lukio-opetukseen kertaustehtäväksi. Pidin siitä, miten samaan kyselyyn sai yhdistettyä monia erilaisia tehtävätyyppejä: oikein/väärin-kysymyksiä, avoimia kysymyksiä ja monivalintoja. Tosin huomasin, että jos tehtävien etenemisen laittoi kaikkien opiskelijoiden näkyviin valkotaululle, näkivät he myös, mitkä olivat oikeita vastauksia. Joitain asioita kokeilussa jäi epäselväksi: kun esimerkiksi luulin laittaneeni yhteen monivalintakysymykseen kaksi oikeaa vastausvaihtoehtoja, jostain syystä kukaan opiskelijoista ei saanut tehtävää oikein, vaikka he olivat vastanneet toisen oikeista vaihtoehdoista. Socrative ei ollut aivan niin intuitiivinen käyttää kuin vaikkapa Kahoot, kuten yllä on jo kommentoitu, vaan opettelu vei vähän enemmän aikaa.

    VastaaPoista
  3. Perussovellus kyselyiden tekoon, äänestyksiin tai palautteen antamiseen. Koska muiden kyselyitä ei saa käyttöön helposti, omien kyselyiden ym. teko on välttämätöntä ja suhteellisen työlästä. Plussaa kuitenkin siitä, että sovellus mahdollistaa monivalintakysymyksissä usean oikean vastauksen. Miinusta siitä, että sovelluksen käyttö edellyttää opettajan läsnäolon. Sovellusta ei siis oikein voi yhdistää esimerkiksi verkkokurssiin. Sovellus antaa massiivisen ja pikkutarkan koosteen tuloksista. Ehkä vähempikin riittäisi, jolloin tuloksia tulisi hyödynnettyäkin paremmin. Nyt tietomäärä lähinnä lannistaa.

    VastaaPoista
  4. Olen itse käyttänyt Socrativea yliopistossa opiskelijan roolissa, ja olen pitänyt etenkin sen anonyymiudesta. Eräällä kurssilla opettaja halusi kuulla opiskelijoiden mielipiteitä mutta juuri kukaan ei viitsinyt ottaa kantaa siinä kaikkien kuullen. Opettaja pisti pystyyn Socrative-kyselyn ja sinne tuli paljon hyviä kommentteja nimettömyyden turvin. Tällainen nimetön ideointi ja palautteenanto toimii siis oman kokemukseni mukaan Socrativella hyvin.

    Eräällä toisella kurssilla taas Socrativea käytettiin kurssin aikana pidettyihin lyhyisiin välitesteihin vastaamiseen. Socrative helpotti ja nopeutti opettajan tarkistustyötä, etenkin kun Socrative tarkistaa itse monivalintakysymysten vastaukset. Monivalintakysymyksiä, joissa on monta oikeaa vastausvaihtoehtoa, ei kuitenkaan kannattane luoda, sillä tehtävän oikein saadakseen opiskelijan täytyy osata valita kaikki oikeat vastausvaihtoehdot. Esimerkiksi jos oikeita vaihtoehtoja on kaksi, ja opiskelija valitsee niistä toisen eli saa tehtävästä puolet oikein, Socrative kuitenkin tarkistaa vastauksen vääräksi.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit