Seppo
Seppo on suomalainen pedagoginen pelisovellus osoitteessa www.seppo.io. Sain idean tutustua Seppoon, kun
kysyin kouluikäisiltä lapsiltani, onko heillä käytetty koulussa
pelisovelluksia, jotka kävisivät myös S2-opetukseen. Yhdeksäsluokkalainen
kertoi terveystiedon tunnilla käytetyn Seppo-peliä, ja se tuntui olleen
oppilaista hauska tapa oppia.
Pelien tekoon ja ohjaamiseen on erittäin selkeät ohjeet sivustolla.
Pelin pohjana voidaan käyttää karttaa, jolloin oppilaat saadaan liikkumaan ihan
fyysisestikin. Alustana voi kuitenkin olla myös ihan tavallinen kuva. Tehtäviä
voi olla neljänlaisia: monivalintatehtävä, valintaruututehtävä, puuttuva sana -tehtävä
tai yhdistä parit -tehtävä. Niin tehtävänannoissa kuin vastauksissakin voidaan
käyttää kuvia, videoita tai tekstiä. Oppilaat saadaan peliin mukaan PIN-koodin
avulla.
Seppo-sovelluksessa on myös monipuolinen pelikirjasto, jossa
on käytettävissä tai muokattavissa valmiita pelejä. Testasimme oppitunnilla
niistä yhtä, jonka nimi oli Sadepäivän peli. Luulisin, että peli oli suunnattu
nimenomaan S2-oppijoille, koska tehtävät olivat seuraavan tyyppisiä: ota kuva, jossa on kirja, kynä, reppu ja
puhelin tai millainen sää
kotimaassasi nyt on? Peli toimi oikein hyvin testattaessa.
Opettaja pystyy antamaan vastauksista palautetta ja
pisteyttämään niitä koko ajan pelin aikana. Myös täydennyksiä tehtäviin voidaan
pyytää. Peleissä on käytössä myös chattitoiminto, jolla voidaan esimerkiksi
ilmoittaa pelin päättymisestä, jos opiskelijat ovat liikkeellä kartan kanssa.
S2-opetuksessa Seppoa voi käyttää monenlaisiin
tarkoituksiin, kuten sanaston ja kieliopin opiskeluun. Jos otetaan käyttöön
karttapohja, tulevat myös lähialueet tutuiksi.
Kaiken kaikkiaan pitäisin Seppo-sovellusta erittäin hauskana
ja monipuolisena ominaisuuksiltaan. Erinomaista on myös se, että jos peli
tehdään karttapohjalle, saadaan oppilaat liikkeelle näinä liiallisen istumisen
vaarallisina aikoina. Ainoa huono puoli Sepossa on, että se ei ole ilmainen.
Otin itse käyttööni kuukauden ilmaisen kokeilujakson, mutta sen jälkeen pitäisi
siirtyä lisenssiversioon, joka maksaa 66–99 euroa vuodelta. Organisaatiot
voivat pyytää erillisen tarjouksen.
Outi
Outi
Seppo vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta pelisovellukselta. Plussaa sympaattisesta nimestä! Pidän ajatuksesta, että pelin voi rakentaa kartalle, se tukee liikunnan lisäämistä opetukseen, sopii opiskelijoille, jotka kaipaavat toiminnallisuutta ja eritysiesti s2-opetuksessa sitä voisi hyvin hyödyntää myös lähiympäristöön tutustumisessa.
VastaaPoistaHarmi, että sovellus on maksullinen. Toivottavasti mahdollisimman moni koulu ostaisi sovelluksen käyttöönsä, jotta sitä päästäisiin hyödyntämään opetuksessa. Mitä enemmän sovelluksella olisi käyttäjiä, sitä enemmän he kaikki varmaan hyötyisivät siitä, kun valmiita pelejä olisi tarjolla moniin aiheisiin ja moni pystyisi käyttämään Seppoa helposti.
Innostuin Seppo-sovelluksesta, kun testasimme sitä kurssilla. Pelaaminen oli helppoa ja hauskaa ja oli mukavaa, kun opettaja pystyi heti kommentoimaan omia vastauksia. Hienoa, että Suomessa on keksitty tällainen opiskelijoita ja oppilaita fyysisesti aktivoiva sovellus! Minäkin toivon, että Sepon käyttö yleistyisi koulumaailmassa. Sepolla saisi varmasti tuotua kielenopiskeluun vaihtelevuutta!
VastaaPoistaPidän Seppo-sovelluksesta siksi, että siinä on useita tehtävätyyppejä. Omaa osaamistaan voi näyttää kuvaamalla, videoimalla, äänittämällä - tai jopa kirjoittamalla. :)
VastaaPoistaOpettaja voi valita, ovatko kaikki tehtävät pakollisia, vai riittääkö, jos valitsee yhden tavan. Tämä auttaa huomioimaan erilaiset oppijat, ja oppijat saavat näin toivottavasti useammin onnistumisen kokemuksia. Sovelluksen valmiit tehtävät palvelevat ehkä enemmän esimerkiksi terveystiedon opettajia, mutta sovellus antaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia S2-opetuksen toiminnallistamiseen.
Seppo-sovellus on helppokäyttöinen ja hauska tapa oppia! Seppo oli minulle aivan uusi tuttavuus, ja huomasin, kuinka koukuttavaa sitä oli pelata, kun ensinnäkään aikarajaa ei ollut ja kilpailuviettiä ei syntynyt. Kiva lisä oli se, että oikein suoritetuista tehtävistä sai kerättyä pisteitä. Minusta hyvä piirre oli myös se, että pelin pystyi rakentamaan esimerkiksi oman koulun kartalle. Tätä ominaisuutta olisi helppo käyttää esimerkiksi liikunnassa. Toivottavasti Seppo yleistyisi koulun käytössä, sillä se on selkeästi suunniteltu loppuun saakka ja huolella!
VastaaPoistaSeppo muistutti minua toisesta samantyyppisestä sivustosta, Thinglinkistä. Molemmat ovat mielestäni käteviä, koska niihin saa koottua yhteen paikkaan kaiken (esim. yhtä tuntia/kokonaisuutta koskevan) materiaalin. Itse en jotenkin mieltänyt Seppoa "pelisivuksi", vaan enemmänkin sellaiseksi harjoitusten kokoontumispaikaksi. Tehtävät ja tehtävätyypit olivat siis aika perinteisiä ja koulumaailmasta tuttuja. Se ei tietenkään ole paha asia.
VastaaPoistaOpettajan näkökulmasta Seppo voi olla aika työläs, jos kaikkien opiskelijoiden tuotokset pitää arvioida ja kommentoida erikseen. Puhuimmekin työpajassa, että oppijat kannattaakin jakaa esim. pieniin ryhmiin.