Seppo


Seppo on suomalainen pedagoginen pelisovellus osoitteessa www.seppo.io. Sain idean tutustua Seppoon, kun kysyin kouluikäisiltä lapsiltani, onko heillä käytetty koulussa pelisovelluksia, jotka kävisivät myös S2-opetukseen. Yhdeksäsluokkalainen kertoi terveystiedon tunnilla käytetyn Seppo-peliä, ja se tuntui olleen oppilaista hauska tapa oppia.

Pelien tekoon ja ohjaamiseen on erittäin selkeät ohjeet sivustolla. Pelin pohjana voidaan käyttää karttaa, jolloin oppilaat saadaan liikkumaan ihan fyysisestikin. Alustana voi kuitenkin olla myös ihan tavallinen kuva. Tehtäviä voi olla neljänlaisia: monivalintatehtävä, valintaruututehtävä, puuttuva sana -tehtävä tai yhdistä parit -tehtävä. Niin tehtävänannoissa kuin vastauksissakin voidaan käyttää kuvia, videoita tai tekstiä. Oppilaat saadaan peliin mukaan PIN-koodin avulla.

Seppo-sovelluksessa on myös monipuolinen pelikirjasto, jossa on käytettävissä tai muokattavissa valmiita pelejä. Testasimme oppitunnilla niistä yhtä, jonka nimi oli Sadepäivän peli. Luulisin, että peli oli suunnattu nimenomaan S2-oppijoille, koska tehtävät olivat seuraavan tyyppisiä: ota kuva, jossa on kirja, kynä, reppu ja puhelin tai millainen sää kotimaassasi nyt on? Peli toimi oikein hyvin testattaessa.

Opettaja pystyy antamaan vastauksista palautetta ja pisteyttämään niitä koko ajan pelin aikana. Myös täydennyksiä tehtäviin voidaan pyytää. Peleissä on käytössä myös chattitoiminto, jolla voidaan esimerkiksi ilmoittaa pelin päättymisestä, jos opiskelijat ovat liikkeellä kartan kanssa.

S2-opetuksessa Seppoa voi käyttää monenlaisiin tarkoituksiin, kuten sanaston ja kieliopin opiskeluun. Jos otetaan käyttöön karttapohja, tulevat myös lähialueet tutuiksi.

Kaiken kaikkiaan pitäisin Seppo-sovellusta erittäin hauskana ja monipuolisena ominaisuuksiltaan. Erinomaista on myös se, että jos peli tehdään karttapohjalle, saadaan oppilaat liikkeelle näinä liiallisen istumisen vaarallisina aikoina. Ainoa huono puoli Sepossa on, että se ei ole ilmainen. Otin itse käyttööni kuukauden ilmaisen kokeilujakson, mutta sen jälkeen pitäisi siirtyä lisenssiversioon, joka maksaa 66–99 euroa vuodelta. Organisaatiot voivat pyytää erillisen tarjouksen.

Outi

Kommentit

  1. Seppo vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta pelisovellukselta. Plussaa sympaattisesta nimestä! Pidän ajatuksesta, että pelin voi rakentaa kartalle, se tukee liikunnan lisäämistä opetukseen, sopii opiskelijoille, jotka kaipaavat toiminnallisuutta ja eritysiesti s2-opetuksessa sitä voisi hyvin hyödyntää myös lähiympäristöön tutustumisessa.

    Harmi, että sovellus on maksullinen. Toivottavasti mahdollisimman moni koulu ostaisi sovelluksen käyttöönsä, jotta sitä päästäisiin hyödyntämään opetuksessa. Mitä enemmän sovelluksella olisi käyttäjiä, sitä enemmän he kaikki varmaan hyötyisivät siitä, kun valmiita pelejä olisi tarjolla moniin aiheisiin ja moni pystyisi käyttämään Seppoa helposti.

    VastaaPoista
  2. Innostuin Seppo-sovelluksesta, kun testasimme sitä kurssilla. Pelaaminen oli helppoa ja hauskaa ja oli mukavaa, kun opettaja pystyi heti kommentoimaan omia vastauksia. Hienoa, että Suomessa on keksitty tällainen opiskelijoita ja oppilaita fyysisesti aktivoiva sovellus! Minäkin toivon, että Sepon käyttö yleistyisi koulumaailmassa. Sepolla saisi varmasti tuotua kielenopiskeluun vaihtelevuutta!

    VastaaPoista
  3. Pidän Seppo-sovelluksesta siksi, että siinä on useita tehtävätyyppejä. Omaa osaamistaan voi näyttää kuvaamalla, videoimalla, äänittämällä - tai jopa kirjoittamalla. :)
    Opettaja voi valita, ovatko kaikki tehtävät pakollisia, vai riittääkö, jos valitsee yhden tavan. Tämä auttaa huomioimaan erilaiset oppijat, ja oppijat saavat näin toivottavasti useammin onnistumisen kokemuksia. Sovelluksen valmiit tehtävät palvelevat ehkä enemmän esimerkiksi terveystiedon opettajia, mutta sovellus antaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia S2-opetuksen toiminnallistamiseen.

    VastaaPoista
  4. Seppo-sovellus on helppokäyttöinen ja hauska tapa oppia! Seppo oli minulle aivan uusi tuttavuus, ja huomasin, kuinka koukuttavaa sitä oli pelata, kun ensinnäkään aikarajaa ei ollut ja kilpailuviettiä ei syntynyt. Kiva lisä oli se, että oikein suoritetuista tehtävistä sai kerättyä pisteitä. Minusta hyvä piirre oli myös se, että pelin pystyi rakentamaan esimerkiksi oman koulun kartalle. Tätä ominaisuutta olisi helppo käyttää esimerkiksi liikunnassa. Toivottavasti Seppo yleistyisi koulun käytössä, sillä se on selkeästi suunniteltu loppuun saakka ja huolella!

    VastaaPoista
  5. Seppo muistutti minua toisesta samantyyppisestä sivustosta, Thinglinkistä. Molemmat ovat mielestäni käteviä, koska niihin saa koottua yhteen paikkaan kaiken (esim. yhtä tuntia/kokonaisuutta koskevan) materiaalin. Itse en jotenkin mieltänyt Seppoa "pelisivuksi", vaan enemmänkin sellaiseksi harjoitusten kokoontumispaikaksi. Tehtävät ja tehtävätyypit olivat siis aika perinteisiä ja koulumaailmasta tuttuja. Se ei tietenkään ole paha asia.
    Opettajan näkökulmasta Seppo voi olla aika työläs, jos kaikkien opiskelijoiden tuotokset pitää arvioida ja kommentoida erikseen. Puhuimmekin työpajassa, että oppijat kannattaakin jakaa esim. pieniin ryhmiin.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit