Quizizz
Quizizz-sivustolla voit luoda monivalintakysymyksistä muodostuvia visoja, joihin opiskelijat vastaavat omilla laitteillaan, kuten älypuhelimilla. Quizizz on helppo tapa tuoda opetukseen pelillisyyttä, aktivoida opiskelijoita tai tarjota opiskelijoille mahdollisuus tehdä harjoituksia vapaa-ajalla omalla laitteellaan.
Quizizz muistuttaa monin tavoin opetuksessa suosittua Kahoot-sovellusta (Lue Iidan esittely Kahootista täältä.) Visoja tehdäkseen opettajan pitää rekisteröityä sivustolle. Kirjautua voi myös jo olemassaolevilla Google-tunnuksilla. Kun opettaja käynnistää visan pelattavaksi, pelaajien ei tarvitse rekisteröityä, vaan he pääsevät sisälle peliin koodin avulla.
Opettaja voi tehdä sivustolle omia pelejään tai hakea muiden tekemiä pelejä pelattavaksi. Quizizz ei taida olla vielä yhtä suosittu kuin Kahoot, joten esimerkiksi s2-aiheisia pelejä ei löydy valmiiksi niin kattavaa valikoimaa. Pelejä voi pelata kahdella eri tavalla: joko Live Game -tilassa opetuksen lomassa tai Homework-tilassa kotitehtävänä.
Yhtenä ratkaisevana erona Kahoot-peliin Quizizzissä on se, että kysymykset ilmestyvät pelaajien omien laitteiden näytöille. Tämä mahdollistaa sen, että myös opetustilanteessa pelattaessa jokainen pelaaja voi edetä kysymyksissä omaan tahtiinsa, ja kysymykset voivat ilmestyä pelaajien näytöille eri järjestyksessä. Oman kokemukseni mukaan tämä tekee luokkahuonepelaamisesta Kahoot-kilpailuun verrattuna rauhallisempaa.
Kuvakaappauksia pelaajan näkymästä älypuhelimella.
Opettaja voi asettaa pelin pelattavaksi myös Homework-tilaan ja antaa opiskelijoille koodin, jota kautta he pääsevät pelaamaan kotitehtävän. Tässä tilassa opiskelijat vastaavat kysymyksiin silloin, kun se heille parhaiten sopii ja opettaja voi seurata, milloin kukin on kysymyksiin vastannut. Homework-tilaa voi hyödyntää myös muissa tilanteissa, joissa haluaa tarjota opiskelijoille digilaitteella kotona pelattavia tehtäviä.
Quizizz-pelin aloittaminen vaatii mielestäni pelaajalta muutamia turhia klikkauksia, eli peli voisi olla vielä himpun verran yksinkertaisempi. Visoja voi kuitenkin hyvin antaa myös kotitehtäväksi, varsinkin jos peliä on kokeiltu ensin yhdessä opetustilanteessa. Quizizzin parhaat puolet liittyvät mielestäni sivuston monipuolisuuteen. Kaksi eri pelaustilaa mahdollistaa monenlaiset eri käyttötarkoitukset. Lisäksi jokaisesta pelistä opettaja voi valita sekoitetaanko kysymykset ja vastausvaihtoehdot satunnaiseen järjestykseen, näkevätkö pelaajat oikeat vastaukset kysymysten jälkeen, saavatko pelaajat tietoa sijoituksestaan muita pelaajia vastaan, saako nopeudesta lisäpisteitä, soiko pelaajien laitteilla musiikkia ja näytetäänkö pelaajille kysymysten jälkeen meemejä. Opettaja voi siis säätää jokaisella pelikerralla pelaamistilannetta haluamaansa suuntaan. Quizizz on panostanut myös viihteellisyyteen pelin ulkoasun ja esimerkiksi meemien avulla. Meemeiksi voi valita valmiita paketteja tai rakentaa itse omista meemeistään käytettäviä settejä. Pelien jälkeen opettaja voi helposti tarkastella pelaajien vastauksia, keskimääräistä vastausnopeutta, vaikeimpia ja helpompia kysymyksiä ja muita pelin tietoja.
Katso ohjeet pelaamiseen Quizizzin esittelyvideolta:
Liisa
Quizizz muistuttaa monin tavoin opetuksessa suosittua Kahoot-sovellusta (Lue Iidan esittely Kahootista täältä.) Visoja tehdäkseen opettajan pitää rekisteröityä sivustolle. Kirjautua voi myös jo olemassaolevilla Google-tunnuksilla. Kun opettaja käynnistää visan pelattavaksi, pelaajien ei tarvitse rekisteröityä, vaan he pääsevät sisälle peliin koodin avulla.
Opettaja voi tehdä sivustolle omia pelejään tai hakea muiden tekemiä pelejä pelattavaksi. Quizizz ei taida olla vielä yhtä suosittu kuin Kahoot, joten esimerkiksi s2-aiheisia pelejä ei löydy valmiiksi niin kattavaa valikoimaa. Pelejä voi pelata kahdella eri tavalla: joko Live Game -tilassa opetuksen lomassa tai Homework-tilassa kotitehtävänä.
Yhtenä ratkaisevana erona Kahoot-peliin Quizizzissä on se, että kysymykset ilmestyvät pelaajien omien laitteiden näytöille. Tämä mahdollistaa sen, että myös opetustilanteessa pelattaessa jokainen pelaaja voi edetä kysymyksissä omaan tahtiinsa, ja kysymykset voivat ilmestyä pelaajien näytöille eri järjestyksessä. Oman kokemukseni mukaan tämä tekee luokkahuonepelaamisesta Kahoot-kilpailuun verrattuna rauhallisempaa.
Opettaja voi asettaa pelin pelattavaksi myös Homework-tilaan ja antaa opiskelijoille koodin, jota kautta he pääsevät pelaamaan kotitehtävän. Tässä tilassa opiskelijat vastaavat kysymyksiin silloin, kun se heille parhaiten sopii ja opettaja voi seurata, milloin kukin on kysymyksiin vastannut. Homework-tilaa voi hyödyntää myös muissa tilanteissa, joissa haluaa tarjota opiskelijoille digilaitteella kotona pelattavia tehtäviä.
Quizizz-pelin aloittaminen vaatii mielestäni pelaajalta muutamia turhia klikkauksia, eli peli voisi olla vielä himpun verran yksinkertaisempi. Visoja voi kuitenkin hyvin antaa myös kotitehtäväksi, varsinkin jos peliä on kokeiltu ensin yhdessä opetustilanteessa. Quizizzin parhaat puolet liittyvät mielestäni sivuston monipuolisuuteen. Kaksi eri pelaustilaa mahdollistaa monenlaiset eri käyttötarkoitukset. Lisäksi jokaisesta pelistä opettaja voi valita sekoitetaanko kysymykset ja vastausvaihtoehdot satunnaiseen järjestykseen, näkevätkö pelaajat oikeat vastaukset kysymysten jälkeen, saavatko pelaajat tietoa sijoituksestaan muita pelaajia vastaan, saako nopeudesta lisäpisteitä, soiko pelaajien laitteilla musiikkia ja näytetäänkö pelaajille kysymysten jälkeen meemejä. Opettaja voi siis säätää jokaisella pelikerralla pelaamistilannetta haluamaansa suuntaan. Quizizz on panostanut myös viihteellisyyteen pelin ulkoasun ja esimerkiksi meemien avulla. Meemeiksi voi valita valmiita paketteja tai rakentaa itse omista meemeistään käytettäviä settejä. Pelien jälkeen opettaja voi helposti tarkastella pelaajien vastauksia, keskimääräistä vastausnopeutta, vaikeimpia ja helpompia kysymyksiä ja muita pelin tietoja.
Katso ohjeet pelaamiseen Quizizzin esittelyvideolta:
Liisa
Astetta kiinnostavampi kyselysovellus. Plussaa siitä, että valmiita kyselyitä saa käyttää. Sovellus antaa mahdollisuuden vastata kysymyksiin omaan tahtiin, eli luokkaan ei synny samanlaista kilpailutilannetta kuin yleensä kyselysovelluksia käytettäessä. Se on myös armollisempi erilaisille oppijoille. Kotitehtävävaihtoehdon aion ehdottomasti ottaa käyttöön. Parhaimmillaan se motivoi oppijaa toistamaan harjoitusta vapaaehtoisesti!
VastaaPoistaQuizizz vaikuttaa hauskalta sovellukselta. Kokeilin muutamaa valmista visaa ja pidin siitä, kuinka visoissa voi edetä omaan tahtiinsa. Aikaa vastaan ei tarvitse kilpailla vaan sovellus odottaa, että osallistuja on vastannut ennen seuraavaan kysymykseen siirtymistä. Juuri Kahootissa taas kysymyksiin täytyy ehtiä vastata annetussa ajassa tai ne menevät kokonaan ohi.
VastaaPoistaQuizizz-visassa myös hyvästä menestyksestä annetaan visan edetessä palkintoja, joista on apua myöhemmin visan aikana. Esimerkiksi yhdellä palkinnolla voi saada yhdestä oikeasta vastauksesta tuplapisteet ja toisella palkinnolla poistaa valitsemastaan kysymyksestä yhden väärän vaihtoehdon. Visan lopuksi Quizizz antaa vielä mahdollisuuden vastata uudestaan aiemmin väärin vastattuihin kysymyksiin.
Kahootin ja Quizizzin eron voisi tiivistää siten, että Kahootin visat ovat ennen kaikkea nopeuskilpailuja, kun taas Quizizz-visoissa nopeutta tärkeämpää on kysymyksiin oikein vastaaminen.
Quizizz on monella tapaa samantyyppinen sovellus kuin Quizzlet. Quizzletiin verrattuna tässä sovelluksessa on kuitenkin mahdollisuus luoda monipuolisempia tehtäviä. Toki Quizizz-tehtävien laatiminen vie opettajalta enemmän aikaa kuin tehtävien tekeminen Quizzletissa. Pidin Quizizz-sovelluksessa myös siitä ominaisuudesta, että opettaja voi antaa tehtäviä oppilaille kotitehtäväksi ja pystyy seuraamaan tehtävien tekoa.
VastaaPoistaNäin etäopetusaikana voisi hyvin käyttää Lesson-toimintoa, jossa opetusdiojen väliin voi liittää kysymysdioja. Tätä voisi joko käyttää oppitunnilla opetusmateriaalina tai jakaa oppilaille linkin itseopiskelua varten.