QR-koodi

QR-koodi on kuviokoodi, johon on koodattu sisältöä. Kuka tahansa voi luoda itse QR-koodin esimerkiksi QR Code Generator -sivustolla. Sivustolla voi luoda QR-koodin, joka johdattaa jollekin sivustolle tai joka sisältää pelkästään tekstiä, esimerkiksi tehtävänannon. Lisäksi QR-koodiin voi sisällyttää linkin esimerkiksi Google Docs -tiedostoon, johon voi tehtävänannon lisäksi lisätä esimerkiksi kuvia tai linkkejä aineistoon.

QR-koodin luomiseen ei tarvita sovelluksia tai kirjautumista. Kirjautumalla saa kuitenkin lisää mahdollisuuksia, kuten esimerkiksi mahdollisuuden luoda QR-koodeja, joiden sisältöä voi vaihtaa. QR-koodin lukemiseen tarvitaan sovellus (esim. QR Reader). Sovellus on ilmainen ja mielestäni myös helppokäyttöinen: avataan sovellus, annetaan sovellukselle lupa käyttää kameraa ja skannataan haluttu QR-koodi. QR-koodin lukijasovelluksia on tarjolla useampia. Kokeilimme kurssilla useampia vaihtoehtoisia lukijasovelluksia ja huomasimme, että osa sovelluksista sisältää häiritsevän paljon mainoksia. Kannattaa siis kokeilla useampaa sovellusta, jos ensimmäinen valinta ei ole toimiva. 

Kun haluat luoda QR-koodin: Mene aluksi QR Code Generator -sivustolle, jonne pääset tästä linkistä. Liitä tekstilaatikkoon (free text) tehtävänanto tai sen sivuston osoite, jonne haluat QR-koodin vievän. Sen jälkeen tallenna (save) syntynyt QR-koodi. QR-koodi tallentuu koneellesi kuvana. Voit tulostaa sen sellaisenaan tai liittää esimerkiksi haluamaasi tiedostoon, kuten tässä tekstissä on tehty.
Tehtävänanto

Linkki verkkosivulle

Tehtävänanto ja linkki aineistoon

QR-koodeja voi hyödyntää monella tapaa sekä opetuksessa yleisesti että kielenopetuksessa. Mainitsen tässä tekstissä vain muutamia esimerkkejä käyttömahdollisuuksista. QR-koodien avulla voi helposti jakaa linkkejä esimerkiksi erilaisiin digitaalisiin opetusalustoihin ja kyselyihin. QR-koodi on kätevämpi ja nopeampi vaihtoehto sille, että linkki kopioidaan merkki merkiltä omaan laitteeseen. QR-koodeja voi hyödyntää opetuksessa myös esimerkiksi pistetyöskentelyssä, jossa jokaisen pisteen tehtävänanto löytyy pisteellä olevan QR-koodin takaa. Lisäksi opetustilojen seinille voi tulostaa QR-koodeja, jotka sisältävät esimerkiksi lisätehtäviä tai viikoittaisia teematehtäviä. Aiemmin olen kuullut QR-koodeja käytettävän esimerkiksi erilaisissa suunnistustehtävissä, jotka nekin ovat hyvin sovellettavissa myös kielenopetukseen.

QR-koodien käyttämiselle on elinehto, että opiskelijoilla on mahdollisuus ladata QR-koodin lukemiseen tarvittava lukijasovellus. QR-koodia luodessa kannattaa huomioida, että liian pitkät tekstit tai verkko-osoitteet tekevät  QR-koodista lukukelvottoman. Pitkät verkko-osoitteet tulee ensin lyhentää erillisellä sivustolla sopivan pituisiksi. Kuitenkin pitkiä tehtävänantoja ja linkkejä voi jakaa esimerkiksi  sisällyttämällä QR-koodiin linkin Google Docs -tiedostoon, jossa tehtävänannon tai linkkien merkkimäärää ei ole rajoitettu.


Iida

Kommentit


  1. Aikaisemmin olen ajatellut, että QR-koodien tekeminen on varmasti vaikeaa, enkä ole viitsinyt perehtyä asiaan. Nyt kun kurssilla testasimme QR-koodien tekemistä ja QR-lukijasovelluksia, huomasin, että koodien tekeminen on todella helppoa ja nopeaa! Lisäksi tehtävien skannaaminen puhelimella on hauskaa! Voisin hyvin ottaa omaan opetukseeni käyttöön Iidan mainitsemia ehdotuksia. Pistetyöskentelyssä ja suunnistamisessa QR-koodit toimisivat varmasti hyvin.

    VastaaPoista
  2. QR-koodien tekeminen on todellakin yllättävän helppoa! Koodin taakse voi kätkeä monipuolisia tehtäviä ja materiaaleja: puhetta, musiikkia, kuvan, videon tai tekstin. Oppilaiden mielestä koodien avaaminen on jännää, sehän on ihan kuin lahjojen avaaminen jouluna, koska ikinä ei voi tietää, mitä paketista paljastuu! Pidin suomalaiseen kulttuuriin liittyvän opetustuokion ulkona puistossa ja oppilaat liikkuivat poluilla, joiden varrella koodeja oli. Minun ei tarvinnut tehdä suunnistuskarttaa, koska koodit löytyivät polun varrelta. Lyhyiden tehtävien liittäminen onnistui minulla ongelmitta ja mielestäni lyhyet, napakat tehtävät soveltuvat hyvin QR-koodien kanssa.
    Tällaisissa jännissä tehtävissä oppilaat eivät malta keskittyä pitkiin teksteihin. Ainoa ongelma oli, että monen oppilaan puhelin oli niin täynnä, etteivät he voineet ladata sovellusta, jolla koodit voi avata. Jouduimme muodostamaan melko suuria ryhmiä, että jokaisessa ryhmässä olisi edes yksi sovellus koodien avaamiseen. Tähän kannattaa varautua pyytämällä oppilaita lataamaan sovelluksen jo hyvissä ajoin.

    VastaaPoista
  3. QR-koodit ovat siitä hyviä, että niitä on jo aika yleisesti käytössä ja opiskelijat osaavat käyttää niitä. QR-koodeja voi yhdistää myös muihin ohjelmiin, esimerkiksi Thinglinkiin voi laittaa QR-koodin taakse lisätietoa jostakin kohteesta. Olemme käyttäneet QR-koodeja paljon tehtävien ammatillisiin opintoihin integroimisessa. Esimerkiksi jonkin laitteen käyttöohje tai siihen liittyvä tehtävä voi löytyä koodilla itse laitteesta. Tehtävä voi sitten QR-koodin takana olla minkälainen vain - vaikka suullinen paritehtävä, koska QR-koodien perässä kulkeminen aktivoi opiskelijoita pois pulpetista. Tai sitten niitä voi käyttää ihan luokkatilanteessa, mutta en oikein näe siinä lisäarvoa, että wordille tehty tehtävä löytyisi koodin takaa.

    QR-koodeja luodessa pitää tosiaan muistaa, että liian pitkästä linkistä tulee liian epätarkka ja syheröinen kuviokoodi. Pitkä linkki kannattaa käydä lyhentämässä esimerkiksi urly.fi:ssä https://urly.fi/ tai TinyURLissa https://tinyurl.com/

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit