Mindmap Maker ja Bubbl.us


Mindmap Maker ja Bubbl.us ovat keskenään varsin samanlaisia ohjelmia, joilla voi tehdä ajatuskarttoja. Molemmat ovat helppokäyttöisiä, ja niiden käyttöön löytyy YouTubesta selkeät ohjevideot. Näissä ajatuskarttaohjelmissa voi lisätä voi lisätä runsaasti pääkäsitteeseen liittyviä alakohtia. Ajatuskartasta voi muokata fontteja, värejä, taustoja ym. mieleisikseen. Alakohdiksi voidaan lisätä myös linkkejä ja kuvia.

Mindmap Maker (www.app.mindmapmaker.org) on täysin ilmainen, ja sovelluksessa onkin yllättävän monipuoliset ominaisuudet. Valmiit tai muokattavat ajatuskartat voidaan tallentaa Mindmap Makerin omiin tiedostoihin, jolloin linkin saa jaettua kaikille oppilaille. Linkki on kuitenkin pitkä ja monimutkainen, joten nopeasti luokkatilanteessa sen jakaminen ei ole kovin toimiva ratkaisu. Ajatuskartta voidaan tallentaa myös omalle koneelle tai Google Driveen ja jakaa sieltä muokattavaksi. Kokeilin Google Driven kautta jakamista poikani kanssa, ja se onnistui hyvin tietokoneella, mutta puhelimella ei. Ilmeisesti puhelimeen olisi pitänyt ladata tarvittava sovellus. Tässä ohje Mindmap Makerin käyttöön:


Bubbl.us (www.bubbl.us) -sovelluksen ilmaisversiolla voi tehdä kolme ajatuskarttaa, ja sovellukseen voi kirjautua Google- tai Facebook-tunnuksilla. Tiedostoja ja kuvia voi lisätä ajatuskarttaan ainoastaan maksullisella versiolla. Valmiit tai muokattavat ajatuskartat voidaan tallentaa omalle koneelle ja voidaan jakaa muokattavaksi sähköpostitse. Kokeilimme poikani kanssa sähköpostitse jakamista, ja hän pääsi kyllä muokkaamaan ajatuskarttaa, mutta sähköpostin saapumisessa meni melko kauan aikaa. Kokeilimme ryhmässä samaa, ja sähköpostit eivät saapuneet ollenkaan. Linkin saa jaettua muokattavaksi vain maksullisella versiolla. Tässä ohje Bubbl.us:n käyttöön:


Mindmap Makerin etu verrattuna Bubbl.us:aan on ehdottomasti se, että ilmaisversiossa on enemmän ominaisuuksia käytettävissä. Henkilökohtaisesti pidin myös enemmän Mindmap Makerin visuaalisista ominaisuuksista, mutta tämä on puhtaasti mielipidekysymys. Bubb.us:n etuna puolestaan oli se, että sähköpostitse jaettua linkkiä pääsi muokkaamaan myös puhelimella – jos nyt sitten sähköpostit ylipäätänsä tulevat perille.

Mitä hyötyä sitten tällaisista sähköisistä ajatuskartoista on verrattuna käsin kirjoitettuihin? Yksi etu on tietysti visuaalisen ulkomuodon monipuoliset mahdollisuudet. Erityisen hyvänä puolena pidän kuitenkin sitä, että sähköisen ajatuskartan voi jakaa parille tai ryhmälle, ja sitä voi muokata yhdessä vaikka etänä. S2-opetuksessa ajatuskarttasovelluksia voisi käyttää esimerkiksi sanaston opetteluun taikka suunnittelun välineenä. 

Outi

Kommentit

  1. Mindmap Maker vaikuttaa näppärältä ja monipuoliselta siihen nähden, että se on ilmainen. Sovellus antaa hyviä ohjeita ja vinkkejä, eikä siihen tutustuminen vie kovin paljon aikaa. Sovelluksen käyttö onkin mielestäni helppoa. Muokkausvaihtoehtoja on riittävästi, ja mahdollisuus kuvien lisäämiseen on plussaa.

    Bubbl.us on yllättävän nihkeä ominaisuuksiltaan, jos sitä vertaa Mindmap Makeriin. Kolme miellekarttaa on todella vähän, mutta toisaalta yhdelläkin pääsee jo aika pitkälle. Maksumuurin takana on kuitenkin turhan paljon sisältöä. Sähköpostiakaan ei tainnut koskaan tulla, joten miellekartan jakaminen sähköpostilla vaikuttaa olevan arpapeliä. Näistä kahdesta suosittelen siis Mindmap Makeria.

    Jos mietitään sähköisen miellekartan etuja, niin mielestäni sähköinen miellekartta näyttää selkeämmältä kuin käsin kirjoitettu. Jos ryhmäläiset jakavat keskenään tekemiään miellekarttoja, he hyötyvät niistä eniten, jos ne ovat selkeitä. Olen myös samaa mieltä sen suhteen, että miellekarttoja voisi hyödyntää esimerkiksi sanaston kertaamisessa. Miellekartoilla on helppo tutkailla muun muassa eri sanojen suhteita, kuten ylä- ja alakategorioita. Miellekartoilla voisi kuitenkin tehdä muutakin, sillä ne voisivat auttaa myös sellaisten kielioppiasioiden havainnollistamisessa, jossa on useita tapausluokkia (esim. verbityypit).

    VastaaPoista
  2. Kiitos vinkistä! Olemme tehneet opiskelijoiden kanssa ajatuskarttoja ennen paperille käsin ja tällaisen sovelluksen avulla opiskelijat voivat tehdä niitä itsenäisesti kotona ja tuoda tiedostona omaan kansioonsa käyttämäämme opetusalustaan. Suosittelin opiskelijoita käyttämään Mindmap Maker -sovellusta, koska se oli mielestäsi parempi kuin Bubbl.us.

    Kirjoituskurssilla teetän ajatuskarttoja tekstin ideoimiseen ja sen jälkeen jäsentelyyn. Sovelluksen avulla ideoimisen jälkeen ajatuskarttaa voi muokata kätevästi oikeaan järjestykseen, eikä paperista tulee niin sotkuinen kuin käsin tehtynä.
    Ajatuskarttoja teemme myös esim. sanastojen jäsentelyssä, jolloin keskellä voi olla esim. aiheena talo, lähikuplissa eri huoneet ja jokaisen huoneen alla alakuplana huoneessa olevat huonekalut tai eri värillä ilmaistuina kuplina esim. huoneeseen tehtäviin toimintoihin liittyvät verbit.
    Ajatuskarttoja voi käyttää opetuksessa yllättävän moniin tarkoituksiin!

    VastaaPoista
  3. Mindmap Maker on helppokäyttöinen ja kätevä ohjelma miellekartan luomiseen. Olen tähän asti käyttänyt käsin tehtäviä miellekarttoja, mutta taidan ottaa tämän ohjelman käyttöön. Tällä on helppo opettaa opiskelijoille jäsentämisen ideaa, ja siistit koneella syntyvät polut ja kuplat ovat vielä lisäbonus. Suurimmalla osalla opiskelijoistani on surkea käsiala, ja siihen liitettynä suuri vastentahtoisuus kirjoittaa käsin mitään. Harakanvarpaiden tulkinta tuottaisi apteekkarillekin harmaita hiuksia, mutta tällä ohjelmalla saadaan heikoimmallekin opiskelijalle siisti ja pätevän näköinen työ aikaan.

    Kielten opiskelussa MindmapMakeria voi käyttää monissa erilaisissa sanastoharjoituksissa, tarinan rakenteen luomisessa ja vaikka verbityyppien luokittelussa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit