Mentimeter
Perehdyin
tällä kurssilla Mentimeter-sovellukseen. Mentimeter on vuorovaikutteisten
esitysten työkalu ja sitä on todella yksinkertainen ja helppo käyttää. Oppilaat
tai muu yleisö aktivoituvat, kun pääsevät osallistumaan omilla puhelimillaan
esitykseen. Mentimer-sovelluksella voi tehdä äänestyksiä ja kerätä sanapilviä. Esityksen
luoja voi antaa vastaajille erilaisia vaihtoehtoja tai antaa heidän vastata
vapaasti. Esityksen luojan on luotava palveluun tunnus tai kirjauduttava
Facebook- tai Google-tilin tunnuksilla. Palvelun käyttö rajoitettu käyttö on
ilmaista, mutta halutessaan voi ostaa maksullisia lisäpalveluita. Ilmaiseksi
voi tehdä jokaiseen esitykseen 3 "diaa". Tämä sovellus on siis
tarkoitettu nopeisiin ja lyhyisiin esityksiin, ei pitkien PowerPoint-tyyppisten
esitysten jakamiseen.
Kun opettaja (tai joku muu) on tehnyt esityksen, hän näyttää
esityksen luokassa. Oppijat menevät puhelimillaan osoitteeseen www.menti.com ja
näppäilevät esityksessä näkyvän koodin. Reaaliaikaiset äänestystulokset tai tehdyt
sanapilvet näkyvät heti valkokankaalla.
Mentimeterin ideaa esitellään
seuraavassa videossa:
Kun alkaa tehdä ensimmäistä esitystä, kannattaa katsoa tämä lyhyt opastusvideo. Itselleni oli suuri apu tästä opastusvideosta, sillä aluksi oli hieman vaikeaa saada kiinni sovelluksen ideasta.
Suosittelen kokeilemaan tätä sovellusta.
Mielestäni sovelluksen etu on, että sen käyttö on helppoa ja se sitouttaa
ja aktivoi opiskelijoita tunnilla. Lisäksi oppijat usein ilahtuvat, kun
saavat käyttää tunnilla omia puhelimiaan. Esityksen voi tehdä nopeasti, joten
opettaja voi vaikka kesken oppitunnin luoda esityksen, jossa kerää oppilailta
palautetta tunnilla opetelluista asioista. Oppilaiden ei tarvitse kirjautua
eikä käyttää nimimerkkejä, vaan he voivat vastata täysin anonyymisti. Ryhmästä ja
aiheesta riippuen opettaja voi päättää, antaako oppilaiden vastata esitykseen
vapaasti vai antaako heille valmiit vastausvaihtoehdot.
www.mentimeter.com
Sara
Nopea ja helppo tapa saada vuorovaikutuksellisuutta massaluennolle tai pienemmässä ryhmässä hiljaisten ja ujojen mielipiteet esiin. Tukee kuulluksi tulemisen tunnetta ja osallisuutta. Pidän myös sovelluksen tavasta visualisoida vastaukset. Varsinkin sanapilvi on hieno! Siitä saa nopeasti yleiskäsityksen aiheesta. Opettaja voisi esimerkiksi käyttää sanapilveä tunnin alussa saadakseen tietoon oppijoiden etukäteistiedot tunnin aiheesta ja teettää saman tunnin lopuksi. Ovatko käsitykset muuttuneet tai tarkentuneet?
VastaaPoistaKokeilin sovellusta opiskelijoiden kanssa. He tosin olivat suomea äidinkielenään puhuvia ja kurssi Taide ja kulttuuri. Pyysin opiskelijoita kirjoittamaan sanapilveen asioita, jotka liittyvät lähihoitajan työhön. Tuloksena oli opettajan mieltä lämmittävä sanapilvi, harmi etten näköjään voi liittää kommenttiini kuvaa siitä. Sen jälkeen pyysin opiskelijoita piirtämään itse tai etsimään kuvahausta kuvan, joka kuvaa sanapilvessä olevia asioita. Tästä jatkamme valitsemalla kaksi kuvaa, jotka maalaamme koulun seinille. Sanapilvi oli todella nopea tehdä. Aikaa meni ehkä 3 minuuttia, kerkesin sopivasti ennen tunnin alkua!
Kokeilin luoda itse Mentimeteriin kyselyjä ja se oli todella vaivatonta! Saran suosittelema opastusvideo auttoi pääsemään heti vauhtiin. Mentimeter-sovelluksessa hyvää on tosiaan se, että sillä saa aktivoitua opiskelijoita ja kaikki voivat vastata anonyymisti. Erilaisia grafiikoita on myös paljon tarjolla: voi valita, kysyykö monivalintakysymyksen, asteikkoon perustuvan kysymyksen, avoimen kysymyksen tai sitten voi vaikkapa tehdä sanapilven, niin kuin Tuuli oli ryhmänsä kanssa tehnyt. Haluan ehdottomasti päästä kokeilemaan Mentimeteriä opetuksessani!
VastaaPoistaLyhyt kommentti Mentimeteristä opiskelijanäkökulmasta: Mentimeteriä käytettiin S2-kurssilla siihen, että kerättiin opiskelijoiden toiveita ja ajatuksia kurssin itsearviointikriteereistä. Sanapilvi oli mielestäni tosi hyvä ja toikin esille meidän opiskelijoiden näkemykset monipuolisesti. Sanapilveen voi kuitenkin kirjoittaa vain lyhyitä kommentteja! Itse olisin halunnut kirjoittaa "kurssin osaamistavoitteet", mutta tämä oli jo liian pitkä kommentti. Suomen kielen pitkiin sanoihin tämä ohjelma ei siis välttämättä taivu.
VastaaPoistaPidän Mentimeterin nopeudesta ja visuaalisuudesta. Sillä on helppo saada kaikilta osallistujilta joku mielipide esille, kun ujoimmatkin voivat omalla kännykällään vastata, eikä vastaus näy taululla omalla nimellä.
VastaaPoistaMentimeter on mukavan nopea ja helppokäyttöinen. Sillä tekaisee vaikka kesken oppitunnin kyselyn opiskelijoille, sillä kyselyn tekemiseen ei kauaa mene. Sovelluksen ulkoasu on aikuisempaan makuun kuin Kahoot, joka lienee suunnattu ennen kaikkea lapsille ja teineille visuaalisuutensa ja äänimaailmansa puolesta. Mentimeteriin vastaaminen käy myös kädenkäänteessä ilman erillisiä asennettuja sovelluksia.
VastaaPoistaMilka
Mentimeter vaikuttaa siltä, että voisin itse todellakin käyttää sitä! Visuaalinen puoli on mukava ja käyttö tuntuu melko simppeliltä ja nopealta ymmärtää. Tosiaan näyttää Kahootin aikuisversiolta, mikä on kehu :) Kyselyjen vastauksien näyttöön on monipuolisia vaihtoehtoja, ja omaan makuun löytyy varmasti sopiva. Alusta on selvästi suunniteltu nopeaan käyttöön, mikä on hyvä ajatellen juuri esimerkiksi tunnin alussa tai kesken opetuksen pidettäviä kyselyjä tai ajatuskoonteja.
VastaaPoista