Google Classroom

Google Classroom on Googlen oppimisympäristö paperittomaan opetukseen. Se yhdistää Googlen tarjoamat Driven, tekstinkäsittely- ja esitystyökalut Google Docsin, Sheetsin ja Slidesin, Gmail-sähköpostin sekä Google-kalenterin.

Opettaja voi kutsua opiskelijat kurssitilaan koodin avulla, tai opiskelijat voidaan liittää tilaan suoraan koulun palvelimelta. Käytännössä jokainen kurssi näkyy omana kansionaan kunkin käyttäjän Drivessä. Opettaja voi jakaa materiaalia, seurata kunkin opiskelijan edistymistä sekä antaa ja arvostella tehtäviä.

Classroomiin kirjaudutaan Google-tunnuksilla, mutta opettajan pitää käyttää G Suite for Education -tilin tunnuksia, jotka saa koulun / opetuksen järjestäjän kautta (ilmainen). Myöskään opiskelijoiden ei pitäisi käyttää henkilökohtaisia tunnuksiaan.


Classroom vaikuttaa helppokäyttöiseltä ja sinne on nopea luoda kurssitila varsinkin, jos materiaalit ovat valmiiksi Drivessä. Myös esimerkiksi Quizletistä voi linkittää tehtävän suoraan Classroomiin.

Sovellus

Classroomia voi käyttää joko netin kautta tai sovelluksella. Sovellus (Google Classroom app) on saatavilla Android- ja Apple-puhelimille ja tableteille. Sovelluksella voi esim. liittää tehtäviin valokuvia, jakaa tiedostoja toisista sovelluksista ja tarkastella kurssitilaa myös ilman nettiyhteyttä.

Tehtävät

Opettaja voi jakaa opiskelijoille tehtävän myös niin, että se näkyy jokaisella opiskelijalla eri dokumenttina heidän omissa Drive-kansioissaan. Opiskelija voi palauttaa tehtävän opettajalle, opettaja voi arvioida ja kommentoida tehtävää ja palauttaa sen takaisin opiskelijalle. Opettaja voi ajoittaa tehtävän, asettaa sille palautuspäivämäärän ja seurata, kuinka moni opiskelija on palauttanut tehtävän.

Viestintä

Yksi kurssitilan osioista on Striimi, eräänlainen kurssin ilmoitustaulu. Opettaja voi julkaista ilmoituksia, joita opiskelijat voivat kommentoida. Myös opiskelijat voivat julkaista ilmoituksia/viestejä. Opettaja voi valvoa, muokata ja poistaa opiskelijoiden viestejä.
Julkaisuihin voi liittää tiedostoja Drivestä tai Youtube-videoita.


Kommentit

  1. Erilaiset oppimisympäristöt verkossa on mielestäni lähtökohtaisesti hyvä idea. Se, että kaikki kurssin asiat: opetusdiat, tehtävät ja kaikki muu löytyisi samasta paikasta, on ajatuksen kiva ja se helpottaisi varmasti niin opettajaa kuin opiskelijaakin. Käyttöönotto tuntuu kuitenkin hankalalta, mutta ehkä vain siksi, ettei tällaiset oppimisympäristöt ole itselleni käytössä tuttuja. Mielestäni olisi tärkeää, että opettaja olisi hyvin perillä käyttämästään verkko-oppimisympäristöstä, sillä monille oppilaille tai opiskelijoille ympäristö on todennäköisesti vieras. Toki oppimisympäristöjä voisi pikkuhiljaa ottaa käyttöön ja esimerkiksi ryhmän kanssa opetella käyttämään myös yhdessä, jos siihen vain on aikaa.

    Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia tällaisista oppimisympäristöistä! Minkälaisia hyötyjä tai ongelmia olette kohdanneet? Miten opiskelijat ovat suhtautuneet?

    VastaaPoista
  2. Google Classroom vaikuttaa samantyyppiseltä ympäristöltä kuin Office 365. Googlen Classroomin etuna on se, että se on käyttäjälle ilmainen. Monet opettajat näyttävät käyttävän sitä, mutta en tiedä johtuuko se siitä, että kunnat eivät osta maksullisia Office-paketteja oppilaitosten käyttöön.

    Paperiton toimisto on hyvä asia varsinkin silloin, kun opiskelijoilla monisteet hukkuvat ja unohtuvat jonnekin kodin ja koulun välillä. Myös opettaja säästyy tulostamisen vaivalta, kun tehtävät ovat sähköisiä ja opiskelijoiden palautukset tulevat saman kanavan kautta.

    VastaaPoista
  3. Kuulostaa hyvältä, että yhdestä paikasta löytäisivät sekä oppilaat että opettaja keskitetysti kurssimateriaalit. En ole Google Classroomia päässyt käyttämään, mutta tehtävien palautustoiminto sinne on kyllä paperimonisteiden keräämiseen verrattuna oiva toiminto. Etenkin jos järjestelmä näyttää niiden oppilaiden nimet, jotka eivät ole vielä palautusta tehneet. Paperit kun tuppaavat hukkumaan matkan varrella yleensä samoilta oppilailta, niin tässä ei sitäkään ongelmaa ole.

    Iso plussa on myös se, että oppitunnilta poissaolevat voivat saada verkon kautta tehtävät. Jos opettaja jakaa koulussa monisteita, ja oppilas on vaikkapa sairaana, opettajan tulisi huolehtia että kaikki tulevat saamaan käytetyt materiaalit. Sähköiset alustat jakavat materiaalit automaattisesti kaikille.

    Tällaisten sovellusten käyttöönotto ja asiaan perehtyminen vie aikaa kaikilta, mutta uskon sen palvelevan alun opettelun jälkeen kaikkia.

    Milka


    VastaaPoista
  4. Koronan ja etäkoulun myötä Google Classroom on varmasti tullut tutuksi suurimmalle osalle opettajista, ja itsekin pääsin tutustumaan sen käyttöön lyhyen sijaisuuden aikana loppuvuodesta 2020. Oppimisympäristönä Google Classroom on yksinkertaisesti kätevä ja sen käytön oppii nopeasti!

    Tehtävien antaminen, kontrollointi ja arvioiminen on helppoa. Teetin oppilailla Slides-esityksiä kirjoista ja pystyin seuraamaan reaaliajassa, mitä kukanenkin tiedostollaan puuhasteli. Tehtävien ajastustoiminto on todella kätevä, sillä pystyin laatimaan tehtävät ja ohjeet valmiiksi itsenäisesti suoritettavalle etätunnille etukäteen. Kirjoitelmien arvioiminen on helppoa Docsin kommenttityökalun avulla, arvioinnissa pystyy itse määrittelemään pistemäärät ja antamaan sanallisen palautteen numeroarvioinnin lisäksi. Arvioinnin jälkeen työn voi palauttaa takaisin oppilaalle, jotta hän pääsee näkemään opettajan kommentit. Classroomin Tehtävä-osiossa voi myös luoda testejä ja kokeita oppilaille Googlen Blank Quiz -työkalun avulla. Tosin minkään kurssikokeen suorittaminen tällä työkalulla ei välttämättä onnistu, sillä kokeen tekemistä on vaikea valvoa. Kuhunkin Classroomiin voi luoda myös oman Meet-linkin, jonka kautta oppilaat pääsevät helposti Meet-tapaamisiin.

    Suosittelen sovelluksen käytön opettelemista lämpimästi, sillä sen käytöltä tuskin tulee tulevaisuudessa välttymään ja kaikki tarvittavat lippuset ja lappuset ovat helposti löydettävissä ja nopeasti kaikkien saatavilla!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit