AnswerGarden
Ensimmäinen esittelemäni sovellus Uudet kielenopetussovellukset 2018 -kurssilla oli AnswerGarden, pikapalautteen ja ideoiden keräämistä varten luotu sovellus. AnswerGarden muistuttaa tyypillistä sanapilveä, mutta toisin kuin
yleensä, sanapilven osat kerätään anonyymisti suoraan vastaajilta. Yksinkertaisuudessaan
sivusto toimii niin, että käyttäjä keksii kysymyksen ja muut vastaavat siihen,
jolloin kysymyksistä alkaa muodostua niin sanottu vastausten puutarha, sinun
AnswerGardenisi.
![]() |
Esimerkki kurssilla yhdessä rakennetusta AnswerGardenista. |
Sivuston käyttäminen on helppoa, ja sieltä löytyy myös kattavasti ohjeita. Käyttäjän ei tarvitse tehdä muuta
kuin keksiä kysymys tai väittämä, jakaa AnswerGardenin linkki halutuille
vastaajille ja odottaa vastauksia. Vastaaminen on kuitenkin nopeaa, minkä vuoksi
sanapilven muodostaminen onnistuu myös reaaliaikaisesti esimerkiksi
luokkatilassa. AnswerGarden on ilmainen sivusto, eikä sinne tarvitse tehdä
erillisiä tunnuksia. Halutessaan omalle AnswerGardenille voi kuitenkin keksiä
salasanan, jotta sitä voi muokata myöhemmin.
AnswerGardenissa on kolme erilaista moodia. Classroom-tilassa jokainen
saa kirjoittaa niin monta vastausta kuin haluaa, mutta sama vastaus voi
esiintyä pilvessä vain kerran. Brainstorm-tilassa jokainen saa kirjoittaa niin
monta vastausta kuin haluaa, mutta saman vastauksen voi kirjoittaa monta
kertaa. Tällöin AnswerGarden myös kertoo, kuinka monta kertaa mikäkin vastaus
on mainittu. Moderator-tilassa vastauksia voi tarkastella ja suodattaa niin, että
esimerkiksi rumat sanat voi poistaa. Vastausten poistaminen on kuitenkin
mahdollista myös muissa moodeissa, jos AnswerGardenille keksii salasanan. Näistä
kätevin on mielestäni Brainstorm-tila, koska silloin jokainen saa lähettää
vastauksia vapaasti niin paljon kuin haluaa. Moderator-tila on kuitenkin myös
kätevä, koska sen avulla opettaja pääsee tarkastelemaan ja muokkaamaan
vastauksia heti.
AnswerGarden vaikuttaa mielenkiintoiselta sovellukselta. Tosin käyttömahdollisuudet kielenopetuksessa tuntuvat varsin rajallisilta. Olin mukana työpajassa, jossa kokeilimme tätä sovellusta. Kuten kirjoittaja esittääkin, sovelluksen avulla voi testata esimerkiksi, mitä tietyn aihepiirin sanoja opiskelijat muistavat. Mielestäni idea on käyttökelpoinen. Tällä idealla toteutimme myös kuvassa näkyvän jouluaiheisen AnswerGardenin. Mielestäni AnswerGardenin avulla voi kätevästi muistella käsiteltyä sanastoa tai vaihtoehtoisesti testata, mitä seuraavaksi käsiteltävänä olevan aihepiirin sanoja opiskelijat tietävät jo entuudestaan. Myös esimerkiksi yhdellä adjektiivilla kuvattavat palautteet tietystä aihepiiristä, kurssista tai muusta voi vaivattomasti toteuttaa tällä sovelluksella. Työpajassa huomasimme, että sivusto ei päivity aivan reaaliajassa, vaan sivustoa täytyy välillä päivittää, jotta kaikkien vastaukset näkyivät siellä. Reaaliaikaisuus on tärkeää erityisesti silloin, jos vastaajien pitää keksiä sanoja, joita muut eivät ole vielä keksineet.
VastaaPoistaAnswerGarden on jokseenkin samanlainen sovellus kuin Mentimeter, mutta etuna siinä on se, ettei opettajan tarvitse tehdä tunnuksia kysyäkseen kysymyksiä opiskelijoilta. Lisäksi kysymysten luominen on helppoa ja nopeaa, ja opettaja voi tehdä niitä vaikka kesken oppitunnin. Mutta toisin kuin Mentimeterissä, mielestäni AnswerGardenin huono puoli on se, että kysymykset täytyy jakaa linkin kautta. Pelkkä koodi olisi luokkatilanteessa toimivampi. Niin kuin Iida jo kirjoitti, AnswerGarden on toimiva sovellus, mutta kielenopetukseen se ei tuo kovin paljon uusia mahdollisuuksia sanaston kertaamisen lisäksi. Mielipiteiden ja niiden perustelujen kysyminenkään ei oikein AnswerGardenissa onnistu, koska vastausten merkkimäärä on rajoitettu. Moderator-tila on kuitenkin aika kätevä, jos opettaja haluaa kontrolloida esiin tulevia vastauksia. Vaikka sivustoa on helppo käyttää, se tosiaan päivittyy aika hitaasti.
VastaaPoistaAnswerGardenia voi käyttää mukavasti juuri eri aihepiirien sanaston kertaamisessa. Brainstorm-tilassa etuna on se, että kaikki pääsevät osallistumaan tiedon tuottamiseen, kun saman vastauksen voi kirjoittaa useamman kerran. Jokainen voi omaan tahtiin kirjoittaa vastauksia, eikä vaarana ole, että hitaammat kirjoittajat jäävät aina nopeampien jalkoihin. Voi myös miettiä, kannattaako sanapilvi pitää harjoituksen ajan piilossa ja näyttää oppilaille/opiskelijoille vasta sitten, kun harjoitus päättyy. Tällöin voidaan yhdessä tarkastella, mitkä sanat tai ilmaukset oli muistettu hyvin ja mitkä huonosti. Classroom-tilaa voi sen sijaan käyttää paremmin silloin, kun halutaan porukalla muistaa mahdollisimman suuri joukko jonkin aihepiirin sanoja, esim. harrastuksia, kuukaudet tai A-kirjaimella alkavia verbejä. Tällöin vältetään se, että samat sanat toistuvat monta kertaa. Kokemuksesta voin sanoa, että AnswerGarden toimii kivasti myös pienempien oppilaiden kanssa, koska se ei vaadi kirjautumista. QR-koodilla kirjautuminen nopeuttaa entisestään oiken sivuston löytämistä.
VastaaPoistaMinun mielestäni AnswerGarden on hyvä, yksinkertainen ja helppo työkalu. Itse tykkään erityisesti siitä, että se ei vaadi kirjautumista. Myös sen visuaalinen ilme on sopivan seesteinen. Olen samaa mieltä, että sen käyttömahdollisuudet ovat rajatut. Luulen kuitenkin, että AG:n tyyppinen sovellus toimii hyvin erityisesti etäopetuksessa. Sen avulla oppijat voivat matalammalla kynnyksellä sanoa (ja arvata) omia vastauksiaan. Zoomissa on hankala puhua moniäänisesti ja spontaanisti, joten tämän tyyppinen sovellus mahdollistaa nopeatempoisemman ja välittömämmän viestinnän.
VastaaPoista